Promowanie szkoły to podstawa
(8. luty 2013)
Bardzo ważną kwestią dla ponadgimnazjalnych szkół technicznych jest ich promocja nie tylko wśród młodzieży, ale także wśród rodziców i innych placówek edukacyjnych. Jak radzi sobie z tym poznański Zespół Szkół Mechanicznych im. Komisji Edukacji Narodowej? O tym opowiadają Małgorzata Nawojczyk oraz Klaudia Buda. Rozmawiał Bartłomiej Baśko.
|
Fot: 4metal.pl
|
4metal: W jaki sposób dobrze promować szkołę?
Małgorzata Nawojczyk: W naszej szkole działają doradca zawodowy oraz zespół, który czuwa nad całoroczną promocją placówki. Włącza on wszystkich nauczycieli w działania promocyjne, a jego celem nadrzędnym jest to, by pokazać co oferujemy, w jakich kierunkach kształcimy i jaką pracę można podjąć po ukończeniu nauki w naszej szkole. Akcje promocyjne ewoluują, zmieniamy je co roku tak, by nadać im nowy kształt, dodać siły i energii promocji placówki. Robimy to także dla samych siebie, by się nie znużyć, nie stać w miejscu. Jest to konieczne, gdyż chcemy, by do naszej szkoły przychodzili uczniowie zainteresowani nauką, a potem pracą w danym zawodzie czy w danej specjalności. Pokazujemy więc to, co dzieje się w szkole, jej klimat, a informacje zawarte w ulotkach, czy w naszych filmach reklamowych zawsze mają potwierdzenie w rzeczywistości.
Klaudia Buda: Przede wszystkim promujemy się podczas targów edukacyjnych, drzwi otwartych oraz licznych spotkań, zarówno w naszej szkole, jak i w szkołach gimnazjalnych. Praktycznie wszyscy nasi nauczyciele biorą udział w seminariach prowadzonych w gimnazjach, podczas których rozmawiamy nie tylko z młodymi ludźmi, ale i z ich rodzicami. W ubiegłym roku odwiedziliśmy kilkadziesiąt szkół, nie tylko w Poznaniu, ale w całym województwie, a nasze działania zaowocowały tym, że do szkoły uczęszcza coraz to większa liczba uczniów spoza miasta. Jeszcze kilka lat temu można było ich policzyć niemalże na palcach dwóch rąk, a w chwili obecnej jest ich już ponad trzydziestu. Przy szkole znajduje się bursa szkolna, co daje możliwość swobodnej nauki w naszej placówce. Drzwi Otwarte w naszej szkole mają charakter interaktywny. Uczniowie klas starszych przygotowują pod kierunkiem nauczycieli zadania dla gimnazjalistów, prowadzą konkursy. Organizujemy także seminaria z udziałem przedsiębiorców, podczas których omawiane są oczekiwania w stosunku do potencjalnych, przyszłych pracowników. Ponadto dużą uwagę przykładamy do materiałów informacyjnych:ulotek o szkole, strony internetowej szkoły, informacji w formie plakatów w miejscach publicznych np. tramwajach czy gimnazjach. Chodzi o informację rzetelną i pełną oraz możliwość jej weryfikacji przez odbiorców, czyli uczniów gimnazjów i ich rodziców. Staramy się poprzez różne akcje być obecni w społeczności lokalnej, organizujemy np. Piknik Mechatroniki.
4metal: W celu promocji szkoły korzystacie Państwo z dopłat Unijnych. Na co są przeznaczane środki?
Klaudia Buda: Obecne projekty unijne dotyczą podniesienia jakości i atrakcyjności szkolnictwa zawodowego, dlatego promocja skupia się na pokazaniu korzyści z wyboru nauki w technikum czy szkole zawodowej. Niewątpliwie środki z projektów współfinansowanych przez EFS znacznie łagodzą ciężar kosztów związanych z promocją.
|
Fot: ZSM im. KEN
|
4metal: Prowadzą Państwo Szkolny Ośrodek Kariery (SZOK). Jakie działania są prowadzone w SZOK’u?
Klaudia Buda: Działania w SZOK są wielotorowe. Są to spotkania indywidualne z każdym uczniem technikum i zasadniczej szkoły zawodowej, zajęcia w klasach oraz działania akcyjne, choć wcześniej zaplanowane i precyzyjnie przygotowane np. konferencje dla uczniów o różnej tematyce, związanej z rynkiem pracy i możliwościami edukacyjnymi i zawodowymi. Ponadto bierzemy udział w przedsięwzięciach lokalnych czy ogólnopolskich, organizowanych przez instytucje związane z doradztwem zawodowym np. Ogólnopolski Tydzień Kariery czy Tydzień Przedsiębiorczości oraz wykłady, spotkania na uczelniach wyższych, czy wizyty studyjne uczniów w zakładach pracy.
Małgorzata Nawojczyk: W ramach działalności Szkolnego Ośrodka Kariery odbywają się spotkania z doradcą zawodowym. Ich podstawowym celem jest nauczenie uczniów określenia swoich słabych i mocnych stron oraz sztuki autoprezentacji. Na spotkaniach określany jest również wstępny plan kariery – poszukiwanie celów i określanie sposobu dążenia do nich. Przyjęliśmy, że każdy uczeń musi obowiązkowo uczestniczyć w 2 godzinach takich zajęć. Ponadto, maturzystów i uczniów 3 klasy zawodowej przygotowujemy do matury i egzaminu zawodowego pod kątem psychologicznym. Uczymy ich jak zarządzać czasem oraz radzić sobie ze stresem. W niższych klasach prowadzimy zajęcia oparte na zasadach poznawania siebie - swoich możliwości, ograniczeń, słabych i mocnych stron, po to, by uczniowie byli przygotowani na podjęcie trafnych decyzji. Organizowane są także wycieczki do przedsiębiorstw, by młodzi ludzie mogli zobaczyć firmy „od wewnątrz“ oraz zapoznać się z procesem rekrutacji w konkretnych przedsiębiorstwach. SZOK jest koordynatorem działań całego systemu doradztwa zawodowego, który wspólnie z nauczycielami stworzyliśmy i realizujemy. Tych działań jest bardzo dużo, nauczyciele chętnie się włączają i sami inicjują różne formy doradztwa zawodowego. Staramy się też włączać do współpracy rodziców, aby opowiadali o swojej pracy, firmie czy hobby.Chodzi oto, aby uczniowie mieli możliwość korzystania z doświadczeń jak największej liczby pracowników oraz poznali realia rynku prac, oczekiwania pracodawców i w przyszłości umieli poruszać się na rynku pracy.
4metal: Z jakimi ośrodkami współpracuje szkoła? W jaki sposób odbywa się taka współpraca?
Klaudia Buda:Wspomniałam już o współpracy z instytucjami rynku pracy. Ponadto szkoła współpracuje z zakładami, firmami partnerskimi, w których nasi uczniowie odbywają praktyki, biorą udział w wizytach studyjnych, a pracodawcy uczestniczą w naszych szkolnych konferencjach np. na temat oczekiwań pracodawców względem przyszłych pracowników.
Małgorzata Nawojczyk: Dużą wagę przykładamy do współpracy z uczelniami wyższymi publicznymi i niepublicznymi. Umowa partnerska podpisana z Politechniką Poznańską pozwala na udział naszych uczniów w wielu działaniach uczelni wyższej. Również uczelnie niepubliczne oferują uczniom techników i liceów udział w wykładach, zajęciach warsztatowych na różnych kierunkach. Staramy się organizować grupie zainteresowanych jakąś tematyką uczniów udział w propozycjach uczelni wyższych. Uczelnie chętnie też prezentują swoją ofertę edukacyjną w naszej szkole.
4metal: Chcecie dzielić się swoim doświadczeniem z innymi placówkami w czasie konferencji. Jak oceniają Państwo ostatnie takie spotkanie? Czy przynosi to efekty?
Klaudia Buda: Ostatnio zaprosiliśmy na konferencję o zasięgu wojewódzkim doradców zawodowych, pedagogów z gimnazjów. Nasze zaproszenie przyjęły 23 osoby z 4 powiatów Wielkopolski. Rozmawialiśmy o realizacji zadania doradztwa zawodowego w kontekście reformy kształcenia zawodowego. Zainteresowanie tą tematyką nie maleje, przedstawiciele gimnazjów proszą przedstawicieli SZOKu o osobiste konsultacje organizacji działań doradczych w gimnazjach. Przedstawiciele naszej szkoły są zapraszani na mini targi w gimnazjach, aby przedstawić naszą ofertę edukacyjną. Poprzez takie działania zwracamy uwagę na to, jak ważne jest podjęcie właściwej, przemyślanej decyzji kształcenia po gimnazjum. Zachęcamy do zastanowienia się nad wyborem kształcenia zawodowego w technikum i zasadniczej szkole zawodowej. Jesteśmy identyfikowani z dobrymi praktykami w coraz szerszym środowisku, budujemy markę. Poznajemy opinie o nas, zbieramy informacje zwrotne i wyciągamyz nich wnioski do dalszej pracy.
|
Fot: 4metal.pl
|
4metal: Przeprowadziliście również ankietę wśród uczniów. O czym była ankieta i jakie wyniki dała?
Małgorzata Nawojczyk: Ankieta przeprowadzona wśród uczniów klas I naszej szkoły dotyczyła preferencji wyboru szkoły ponadgimnazjalnej. Pytania dotyczyły źródła informacji gimnazjalistów przy wyborze szkoły ponadgimnazjalnej i ich potrzeb w tym zakresie. Wyniki ankiety pokazały, że najważniejsze dla uczniów były informacje o zawodzie, dojeździe do szkoły, informacje o zarobkach w danym zawodzie oraz czy absolwenci szkoły znajdują pracę lub podejmują studia. Ponadto uczniowie najchętniej braliby udział w drzwiach otwartych, targach edukacyjnych, spotkaniach z przedstawicielami zawodów, zajęciach grupowych i indywidualnych z doradcą zawodowym oraz spotkaniach w gimnazjum z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych. Niestety dość nisko uczniowie ocenili potrzebę rozmów z rodzicami przy wyborze szkoły, zawodu.
4metal: Jakie są plany szkoły na najbliższy czas?
Klaudia Buda: W tym roku szkolnym wprowadziliśmy do naszej oferty w technikum nowy zawód: technik optyk i rozpoczęliśmy współpracę z renomowanym w Wielkopolsce zakładem optycznym. W przyszłym roku szkolnym zamierzamy otworzyć kolejną nową klasę w technikum, a mianowicie technika mechanika, ale pod hasłem „klasa strażacka“. Absolwenci będą specjalistami w zakresie urządzeń pożarniczych, gaśniczych i ratowniczych. Podpisaliśmy już umowę z Wielkopolską Komendą Straży Pożarnej, dzięki czemu uczniowie będą zdobywali wiedzę od specjalistów.
4metal: Dziękuję za rozmowę.
(Zespół Szkół Mechanicznych w Poznaniu im. KEN)
Szczegóły firmy | Dołącz się |
---|
|
Dane adresowe: |
ZESPÓŁ SZKÓŁ MECHANICZNYCH IM. KEN
Świerkowa 8
61-472 Poznań
woj. wielkopolskie Polska
tel.: +48 61 832 19 49 fax: +48 61 832 34 21 e-mail: zsm.szok@op.pl e-mail: zsm@interklasa.poznan.pl www.zsken.pl
|
Mówimy w językach:
|
deutsch english polski
|
Opis firmy: |
W technikum kształcimy w zawodach: Mechatronik, optyk, W szkole zawodowej: elektryk, monter, mechatronik, ślusarz. Uczniowie zdobywają dodatkowe kwalifikacje: obsługi wózka widłowego, koparki, spawania, prawa jazdy, uprawiania sep, montażu i doboru kolektorów słonecznych i pomp ciepła, sieci WiFi, obsługują programy Autocad 3dsmaxdesign, zdobywają praktykę w renomowanych firmach.
|
Firma w kategoriach: | Szkolnictwo i edukacja zawodowa Elektryk Mechanik Mechatronik Operator obrabiarek NC i CNC Spawacz Inne
|
|
|
|
| Promowanie szkoły to podstawa (8. luty 2013) Bardzo ważną kwestią dla ponadgimnazjalnych szkół technicznych jest ich promocja nie tylko wśród młodzieży, ale także wśród rodziców i innych placówek edukacyjnych. Jak radzi sobie z tym poznański Zespół Szkół Mechanicznych im. Komisji Edukacji... | |
Baza firm jest własnością firmy 4metal sp. z o.o.. Kopiowanie bez zgody zabronione.